Sunday 25 March 2012

air masin & air tawar serta sungai dasar laut


Kisah air masin dan air tawar & sungai di dasar lautan

 Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.”
(Al Furqan 25:53)
if kOrang termasuk dalam spesis yang minat tengOk `Discovery channel’ mesti kenal dengan  Mr.Jacques Yves Costeau  kan? Kalau X penah dengar pun it’s Ok.. kitOrang bOleh citer.. Mamat ni sebenarnya seorang ahli oceanografer and also ahli selam terfemes dari Perancis. Mamat yang dah  putih pun rambutnya ni sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar samudera di seantero dunia and buat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk tontonan di seluruh dunia.. Bez kan keje beliau?
Pada suatu hari, ketika sedang melakukan eksplorasi kat bawah laut, tiba-tiba beliau ni jumpa beberapa kumpulan mata air tawar yang segar and sedap amat rasanya kerana X bercampur @ X melebur dengan air laut yang masin kat sekelilingnya, seolah-olah ada dinding Or membrane yang membatasi keduanya..
FenOmena ganjil bin pelik a.k.a ajaib tu memeningkan Mr. Costeau and mendorong beliau untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin kat tengah-tengah lautan tu..  beliau pun mulai berfikir, entah2  tu hanya halusinasi Or khalayan beliau jek sewaktu menyelam..  time pun pass tapi beliau masih belum menemui jawapan yang memuaskan pasal fenOmena ganjil tu.. until 1 day beliau  bertemu dengan sOrang prOfesOr muslim, then beliau pun cerita lah fenOmena ganjil itu.  PrOf tu teringat pada ayat Al-Quran pasal bertemunya dua lautan (Surah Ar-Rahman ayat 19-20) yang selalu dikaitkan dengan Terusan Suez .   Ayat itu berbunyi,

مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
Maksudnya: Dia biarkan dua lautan bertemu.
(Al-Rahman 55:19)

بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ
Maksudnya:  Di antara keduanya ada sempadan yang tidak boleh ditembus.
(Al-Rahman 55:20)

Then dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas..
Selain tu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi X bercampur airnya ditafsirkan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut.  But  tafsiran itu X menjelaskan ayat berikutnya dari surat Al-Rahman ayat 22 yang berbunyi,

يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ
Maksudnya:  Keluar dari keduanya mutiara dan marjan.
(Al-Rahman 55: 22)

Padahal X ada mutiara yang dihasilkan di muara sungai..
Terpesonalah Si Mr. Costeau mendengar ayat2 Al-Quran tu, melebihi amazingnya beliau  melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam..  Al Quran ni impossible disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman yang mana X ada peralatan selam yang canggih lagi untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera.. news  tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam betul2 suatu mukjizat..  At last terbukti pada abad 20, Mr. Costeau cakap  yang  Al Quran memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya adalah benar belaka.  bcOz Of dat, beliau pun memeluk Islam..

Allahu Akbar…! Mr. Costeau dapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan.  Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.
Rasulullah s.a.w. berkata, “Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air”.  Bila seorang bertanya, “Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?” Rasulullah s.a.w. berkata, “Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran.”

If  kOrang sOrang penyelam, then kOrang harus mengunjungi Cenote Angelita , Mexico .  Kat sana ada sebuah gua.  If kOrang menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), but if kOrang menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, then kOrang dapat lihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.
Setengah pengkaji kata lah kan, ia bukan sungai biasa, ia adalah lapisan hidrogen sulfida Or hydrogen sulphide yang  nampak macam  sungai… luar biasa kan? see betapa hebatnya ciptaan Allah SWT. 



 فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang hendak kamu dustakan?
(Al-Rahman 55: 13)

أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat menetap dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya serta telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya; dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang tawar) sekatan (semula jadi) yang memisahnya? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan kebanyakan mereka (yang musyrik itu) tidak mengetahui.
(Al-Naml 27:61)

أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ
Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu).
(Al-Naml 27:62)

the important thing dat I wanna highlight here is kebesaran Allah dalam penciptaanNya and  al-Quran itu mukjizat yang agung.. But the most important ialah jiwa kita sendiri bersedia untuk memperakui kebesaran Ilahi seterusnya menggerakkan saraf and seluruh anggota badan untuk sujud dan patuh kepadaNya.. Whether  Jaques benar-benar Islam Or nOt sebelum kematiannya, urusannya telah selesai di sisi Allah.. Kita hanya perlu fikirkan bagaimana nasib kita sendiri di akhirat kelak serta bagaimanakah penutup episod hidup kita di dunia fana ini..
sekian..
 by : Normazila Emilia

No comments:

Post a Comment